روغن گیربکس یا دنده دنا
روغن گیربکس یا دنده دنا
کیفیت روغن فرمان دنا API GL-5 SAE 75w80 * با حجم تقریبا ۲٫۲ لیتر
یکی از روغن هایی که در خودرو مصرف می شود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (gear oil) است. این روغن ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ دنده ها و متعلقات آن ها در برابر فشار وارده محافظت می کند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت تری کار می کند، اغلب از روغن دنده گیربکس قوی تر است. این روغن ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت API و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقه بندی می شوند. این روان ساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد.
واسکازین نیز مانند سایر روغن ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن می شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. معمولا همزمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز تعویض می شود. با فرض متوسط عمر سیستم کلاچ خودرو و با در نظر گرفتن ترکیبی از رانندگی در داخل شهر و جاده حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد را شامل می شود، پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن کامل گیربکس همراه است، این سیال نیز تعویض می شود. این موضوع در مورد خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکس ها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخ ها منتقل می کند. تعویض دنده ها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام می شود. تمامی این اعمال و کنترل قسمت های مختلف توسط نرم افزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام می گیرد.
در داخل گیربکس های اتوماتیک AL4 که در خانواده ۲۰۶ دیده می شود، از روغن مخصوصی استفاده شده که اصطلاحا به روغن های مادام العمر Lifetime معروفند. منظور از این اصطلاح این نیست که هیچ گاه نیاز به تعویض نخواهند داشت، بلکه حکایت از مدت زمان زیاد کارکرد آنها دارد.
روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آ نها به بیرون نشت می کند و همچنین کار کردن طولانی مدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن می شود.
🔧در صورتی که در تهران هستید و خود نمیتوانید انجام دهید با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای شما انجام دهیم🔧
⚠ تـذکـرات ⚠
⚠در هنگام کار با روغن ترمز حواستان باشد روی بدنه خودرو نریزد که باعث تخریب جدی رنگ می شود.
مدیر سایت
Latest posts by مدیر سایت (see all)
- مولتی مدیا آندرویدی دنا - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
- پاور ویندوز دنا (DENA) ، دناپلاس (+DENA) ، سمند ، ۲۰۶ تیپ ۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
- سوکت فابریک ضبط دنا پلاس - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴